WYJAŚNIENIA MPiPS
Z 20 STYCZNIA 2015 R.
W SPRAWIE ZASAD KORZYSTANIA ZE ZWOLNIENIA ZE SKŁADEK
NA FUNDUSZ PRACY ZA PRACOWNIKÓW – RODZICÓW WRACAJĄCYCH Z URLOPÓW RODZICIELSKICH
CZY WYCHOWAWCZYCH
Prawo
do zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy nie przysługuje pracodawcy w
sytuacji, gdy pracownik, który na podstawie przepisów art. 1821 § 5,
art. 1821a § 6, art. 183 § 4 oraz art. 1862 § 1 ustawy z
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502 ze zm.), łączy
korzystanie z dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na
warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz urlopu
wychowawczego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu.
Treść
przepisu art. 104a ustawy określa warunek, jaki musi zostać spełniony, aby
zwolnienie z opłacania składek na Fundusz Pracy zaistniało. Jak wskazuje
przepis, ulga dotyczy jedynie zatrudnionych pracowników powracających z
następujących urlopów:
·
macierzyńskiego,
·
urlopu
na warunkach urlopu macierzyńskiego,
·
dodatkowego
urlopu macierzyńskiego,
·
dodatkowego
urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego,
·
urlopu
rodzicielskiego lub
·
urlopu
wychowawczego.
Przepis wskazuje
ponadto moment, od którego rozpoczyna bieg 36-miesięczny okres zwolnienia, a
jest nim pierwszy miesiąc po powrocie z wymienionych wyżej urlopów.
Biorąc pod uwagę
powyższe, nie można przyjąć, że pracownik, który łączy korzystanie z jednego ze
wskazanych w kodeksie pracy urlopów, z wykonywaniem pracy u pracodawcy
udzielającego tego urlopu w wymiarze nie wyższym niż połowa pełnego wymiaru
czasu pracy, jest pracownikiem powracającym z tego urlopu.
Pracownik
korzystający z jednego z wymienionych wyżej uprawnień łączy wykonywanie pracy u
pracodawcy, zatem faktycznie pracownik ten nie powraca z udzielonego mu urlopu,
ponieważ urlop ten cały czas trwa.
(Rzeczpospolita, Praca i ZUS z 16 kwietnia
2015 r., Nr 88 (10 117), str. D3)
ODPOWIEDŹ MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 7 KWIETNIA 2014 R.
NA INTERPELACJĘ POSELSKĄ NR 25087
W SPRAWIE ZWOLNIENIA
PRACODAWCÓW Z OBOWIĄZKU OPŁACANIA SKŁADEK NA FUNDUSZ PRACY I FUNDUSZ
GWARANTOWANYCH ŚWIADCZEŃ PRACOWNICZYCH ZA RODZICÓW POWRACAJĄCYCH DO PRACY PO
WYKORZYSTANIU URLOPÓW MACIERZYŃSKICH, RODZICIELSKICH I WYCHOWAWCZYCH
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację posła
Stanisława Szweda w sprawie zwolnienia pracodawców z obowiązku opłacania
składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za
rodziców powracających do pracy po wykorzystaniu urlopów macierzyńskich,
rodzicielskich i wychowawczych, przekazaną przy piśmie z dnia 11 marca 2014 r.,
znak: SPS-023-25087/14, uprzejmie informuję.
Instytucja 36-miesięcznego zwolnienia z opłacania składek
na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych została
wprowadzona do systemu prawnego ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o zmianie
ustawy Kodeks pracy i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 237, poz. 1654) i
funkcjonuje od dnia l stycznia 2009 r.
Stosownie do treści przepisu art. 104a ustawy z dnia 20
kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z
2013 r., poz. 674, z późn. zm.) oraz art. 9a ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o
ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z
2014 r. poz. 272) pracodawcy, o których mowa w ww. przepisach, nie opłacają
składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za
zatrudnionych pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, urlopu na
warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego,
dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego
lub urlopu wychowawczego w okresie 36 miesięcy, począwszy od pierwszego
miesiąca po powrocie z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu
macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na
warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu
wychowawczego.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że fakt
skorzystania przez pracowników (matkę i ojca lub opiekunów dziecka) z
przewidzianych w Kodeksie pracy urlopów przysługujących w związku z urodzeniem
dziecka lub przyjęciem dziecka na wychowanie nie oznacza automatycznego nabycia
przez pracodawców tych pracowników uprawnienia do 36-miesięcznego zwolnienia z
opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych, wynikającego z art. 104a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz art. 9a ustawy z dnia 13
lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami 36 miesięcy to
maksymalny okres zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przysługujący pracodawcy po powrocie
pracownika z urlopu udzielonego z tytułu urodzenia dziecka lub dzieci przy
jednym porodzie albo przyjęcia dziecka lub dzieci na wychowanie w jednym
czasie. Powyższe oznacza, że urodzenie kolejnego dziecka lub dzieci przy
kolejnym porodzie albo przyjęcie kolejnego dziecka lub dzieci na wychowanie powoduje,
że jeśli w związku z tym faktem pracodawca udzieli pracownikowi urlopu
związanego z rodzicielstwem, nabywa nowe uprawnienie do zwolnienia z opłacania
składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przez
kolejne 36 miesięcy.
Z powołanych wyżej przepisów nie wynika zatem, że w
sytuacji gdy z urlopów związanych z rodzicielstwem, udzielonych na to samo
dziecko (dzieci), korzystają oboje rodzice (opiekunowie) dziecka, 36-miesięczny
okres zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych będzie przysługiwać pracodawcom obojga rodziców
(opiekunów) dziecka. Ponadto z powyższych przepisów nie wynika również, że
okres zwolnienia może być dzielony pomiędzy wskazanych pracodawców.
Z uwagi na fakt, że powołane wyżej przepisy określają
maksymalny okres korzystania z przedmiotowego zwolnienia, zatem we wskazanej
wyżej sytuacji uprawnienie do 36-miesięcznego zwolnienia z opłacania składek na
Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przysługuje
wyłącznie jednemu pracodawcy (zatrudniającemu jedno z rodziców lub opiekunów).
Zgodnie z przyjętą wykładnią wskazanych wyżej przepisów prawo do takiego
zwolnienia nabywa ten pracodawca, który jako pierwszy udzielił pracownikowi (opiekunowi)
jednego z wymienionych wyżej urlopów i kontynuuje zatrudnienie tego pracownika
po jego powrocie z urlopu.
Możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia z
opłacania składek przez pracodawcę drugiego z rodziców (opiekunów) dziecka
mogłaby natomiast nastąpić wyłącznie w sytuacji, kiedy rodzic (lub opiekun),
któremu pracodawca jako pierwszemu udzielił jednego z wymienionych wyżej
urlopów, zmarł lub utracił możliwość sprawowania osobistej opieki nad
dzieckiem, a którego obowiązki przejął drugi z rodziców (opiekunów) dziecka.
Przedstawiając powyższe, jednocześnie wyjaśniam, że na
chwilę obecną nie są planowane działania zmierzające do zmiany przepisów
normujących instytucję 36-miesięcznego zwolnienia pracodawcy z opłacania
składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za
pracowników powracających z urlopów związanych z rodzicielstwem. Wskazany
instrument realizuje zamierzone cele oraz stosowany jest właściwie i zgodnie z
przyjętymi ustaleniami, zaś rozszerzenie przypadków jego stosowania poza
wskazaną wyżej wykładnię byłoby niezgodne z założeniami opisywanej regulacji.
Sekretarz stanu
Jacek Męcina